Mr. Corncan in de media

Leeuwarder Courant, mei 2025. Geef leerlingen onderwijs dat hen weerbaar maakt.

“Zeg, hebde gij dat al gehoord van die domme Hollander?”

In mei 2025 maakten duizenden vmbo-t-leerlingen hun eindexamen geschiedenis. En eerlijk? Het is het mooiste examenprogramma dat er is. Leerlingen leren hoe onze democratie werkt én duiken in de geschiedenis van de twintigste eeuw. Van Willem II tot de val van de Muur — geen vak dat zoveel context, inzicht en relevantie biedt als geschiedenis.

Echter gaat het in Nederland niet goed met ons mooie vak en hierover schreven Hendrik Atze van Doezum en ik in de Leeuwarder Courant.

Het nieuwste peilingsonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs laat iets pijnlijks zien: leerlingen weten steeds minder over hun eigen land, de wereld en hoe die in elkaar steekt. Geen verrassing voor wie dagelijks voor de klas staat. Geschiedenis en aardrijkskunde verdwijnen op veel scholen in een vage brei, samengevoegd, ingeperkt of simpelweg wegbezuinigd.

En dat terwijl juist deze vakken onmisbaar zijn voor een gezonde democratie. Ze bieden kennis én weerbaarheid in een tijd van algoritmes, polarisatie en nepnieuws. Ze maken van kinderen geen consumenten, maar burgers.

In Vlaanderen hebben ze dat begrepen. Daar wordt onder leiding van visionair Zuhal Demir méér onderwijstijd vrijgemaakt voor geschiedenis en aardrijkskunde, en zijn er concrete, kennisrijke minimumdoelen vastgesteld. Omdat men inziet dat stevige kennis de basis vormt voor kritisch denken.

Hoog tijd dat wij ook die keuze maken. Want basisvaardigheden zijn niks zonder basiskennis. En als ze zo doorgaan, zijn we straks zelf het onderwerp van de mop.

Lc 20250522 No 01018002 Pdf
PDF – 242,2 KB 7 downloads

Nederlands Dagblad, mei 2025. Ogen dicht en hoofd op tafel: reportage

Zutphen splijt in tweeën door ‘asielcentrum’. Zo kun je toch blijven praten

In mei 2025 had ik de eer dat journaliste Marry Schoemaker in mijn klaslokaal op bezoek kwam. Het borrelt namelijk in Zutphen, omdat er een dienstencentrum voor asielzoekers komt. Als gevolg hiervan staat de gemeenschap op scherp en worden er zelfs raadsleden van de Gemeente Zutphen bedreigd. Daarnaast heeft de situatie zelfs de aandacht van de landelijke politiek. Kortom, allerlei zaken die spanningen en onrust bij jongeren teweeg kunnen brengen. Als docent is het mijn taak om hierop in te spelen. Sterker nog, ik vind het mijn primaire taak om mijn leerlingen hierin te gidsen en hun angstgevoelens te kanaliseren. Maar hoe doe je dat als docent en op welke wijze zorg je dat in het lokaal het veilig blijft? Hierover maakte Marry aan de hand van haar lesbezoek op het Isendoorn College een prachtig reportage en deze was afgelopen weekend te lezen in het Nederlands Dagblad.

I.v.m. rechten kan ik het artikel niet delen op mijn site, maar je kan het daarentegen wel lezen op de site van het ND.

Link: https://www.nd.nl/leven/leven/1268445/zutphen-splijt-in-tweeen-door-asielcentrum-deze-docent-weet-h

Het NRC, mei 2025. Het onderwijs kan de antidemocratische tendensen niet keren

In haar recente en voortreffelijke essay (De antidemocraat, dat is de ander) schreef columniste Floor Rusman dat we als samenleving te weinig hebben geleerd van de Tweede Wereldoorlog. Zo hebben we antidemocraten aan de macht geholpen en is nog steeds niet tot iedereen doorgedrongen dat je geen onderscheid mag maken op basis van iemands achtergrond. Sterker nog, radicaalrechts is bij jongeren in opmars.

Als docent maak ik mij hierover zorgen, want maar wie moet die lessen uit de oorlog dan bijbrengen? Helaas is dat wederom de verantwoordelijkheid van onderwijzend Nederland. Dat is natuurlijk niet gek: leraren zijn de hoeders van de maatschappij. Maar dat is ook een makkelijk argument om alle maatschappelijke problemen in het klaslokaal te parkeren. Terwijl het onderwijs dit niet in zijn eentje kan oplossen. Hierover schreef ik een brief voor het NRC.

Brief Nrc Pdf
PDF – 1,2 MB 6 downloads

Het Parool, mei 2025. Praat met je kind over oorlogsangst.

Als ik erover nadenk, is het best eng wat er kan gebeuren," zei onlangs een leerling bij een klassengesprek. Tijdens deze les hadden we het over de kans van het uitbreken van een Derde Wereldoorlog en in hoeverre de leerlingen bereid zouden zijn om het leger te dienen. Er speelt van alles in de wereld en bovenstaande zaken zouden realiteit kunnen worden.

De afgelopen weken heb ik een kleine steekproef uitgevoerd bij verschillende klassen (ongeveer 100 leerlingen) in mijn bovenbouwklassen in zowel vmbo als havo. In een van de opdrachten moesten zij een cijfer tussen de 1 en 10 geven voor hun angstgevoelens voor het uitbreken van een Derde Wereldoorlog; hoe dichter het cijfer bij de 10, hoe banger een leerling is.

De resultaten waren divers, maar er kwam bijna per klas unaniem een klassengemiddelde van 4.0 uit en de totstandkoming van het cijfer had zeven oorzaken, zie het artikel. Daarbij waren er per klas veel leerlingen bereid om tijdens een oorlogssituatie het leger in te gaan. Ze willen bijvoorbeeld hun dierbaren en Nederland beschermen. Echter waren er ook leerlingen die niet in dienst wilden, dit vanwege angst of andere een andere loyaliteit.

Al met al waren het interessante weken voor mij, maar ik heb helaas gemerkt dat leerlingen vrij weinig met hun ouders dit bespreken. Sterker nog, het is erg marginaal. Daarom heb ik stuk geschreven en en deze mocht een plek krijgen in Het Parool

Link van het artikel: https://lnkd.in/e2w3DaND

Praat Met Je Kind Over Oorlogsangst Pdf
PDF – 16,9 KB 12 downloads

De Volkskrant, mei 2025. Laat het klaslokaal geen decor worden voor onderwijsinfluencers

De serie Adolescence maakt pijnlijk duidelijk hoeveel invloed online zichtbaarheid heeft op hoe jongeren zichzelf zien en willen zijn.

Dat zet ons aan het denken, zeker wanneer we kijken naar onderwijsinfluencers die steeds verder afdrijven van het klaslokaal en steeds vaker inzetten op perfecte plaatjes en gesponsorde content. Want welke boodschap geven we mee aan de generatie die in onze klaslokalen opgroeit? Als zelfs hun rolmodellen in het onderwijs zich bezighouden met likes en branding, hoe behouden we dan ruimte voor echtheid, twijfel en groei? Sterker nog, jongeren worden zelfs door hen ingezet voor het generen van volgers en het creëren van content. Zo liet Tim Hofman vorige maand in het online onderzoeksprogramma Boos (BNNVARA) zien wat de gevolgen (bijvoorbeeld seksualisering of online misbruik) kunnen zijn van het leven in de spotlights van vlogcamera’s

Hierover schreven Kirsten Cuppen en ik vandaag in de de de Volkskrant

Link van het artikel: https://lnkd.in/e7HTp9B8

Laat Het Klaslokaal Geen Decor Worden Voor Onderwijsinfluencers Pdf
PDF – 62,2 KB 6 downloads

De Gelderlander, april 2025. De lokale historie is ijzersterk

Ik volgde recentelijk een lezing over de Tweede Wereldoorlog in mijn regio van herkomst (gemeente Zelhem, nu Gemeente Bronckhorst ). Deze lezing was in het kader van tachtig bevrijding en ik was als docent geschiedenis onthutst door de kracht van het lokale historie. In plaats van dat het verleden spanningen tussen mensen creëert (bijvoorbeeld bij onderwerpen zoals het slavernijverleden en de Holocaust), zorgt het in deze context voor verbinding en interesse in elkaar. Juist in deze polariserende tijden kunnen regionale verhalen fungeren als een lijm tussen groepen. In de Gelderlander maakte ik daarom een pleidooi voor meer aandacht voor het behoud van lokaal erfgoed.

Link van het artikel: https://www.gelderlander.nl/opinie/de-kracht-van-lokale-historie-is-formidabel-investeer-in-het-regionale-erfgoed~a7b8bbaa/

De lokale historie is ijzersterk, digitale kopie
Afbeelding – 167,4 KB 11 downloads

Kleio 2. Kleio in de Klas, maart 2025. Populisme in het interbellum.

Voor de Kleio mocht ik een Kleio in de Klas schrijven. In dit artikel bespreek ik een opdracht die ik heb gemaakt voor het geschiedenisonderwijs. In de opdracht staat het begrip 'populisme' centraal en dit kader van de opkomst van Hitler. Door middel van een mysterieopdracht en verscheidene primaire bronnen (voornamelijk fragmenten uit de Abelpapers) moeten leerlingen een beeld maken van de opkomst van Hitler. Zo onderzoeken zij bijvoorbeeld in hoeverre Hitler als populist succesvol was en welke factoren hieraan bijdroegen. Deze opdracht is ook te vinden op mijn site, onder kopje 'lesbrieven, geschiedenis'. 

Populisme in het interbellum Kleio in de Klas ARTIKEL pdf
PDF – 165,0 KB 31 downloads

HP/ De Tijd Maart 2025. Gemuilkorfd onderwijs. Leraren durven steeds minder te zeggen in de klas.

Voor een artikel over de uitdagingen van het werken in het onderwijs werden verscheidene docenten in heel Nederland door Marieke Sjerps geïnterviewd. Ook ik mocht een bescheiden bijdrage in het artikel leveren. Het stuk bevat bijvoorbeeld een uitleg en werkwijze van mijn werkvorm 'Blind Bekennen' voor het voeren van moeilijke gesprekken met leerlingen. Daarbij mocht ik mijn mening over het onderwijs geven.

Wil je het hele artikel lezen of meer weten over de uitdagingen van het werken in het onderwijs?
Dan kan je het lezen in onderstaande link.
Link: https://www.hpdetijd.nl/nieuws/leven/47087/het-gemuilkorfde-onderwijs

HP DE TIJD Jpeg
Afbeelding – 325,7 KB 15 downloads

AOB Onderwijsblad, maart 2025. Anonimiteit helpt bij bespreking lastige onderwerpen.

Naar aanleiding van mijn deelname aan het VPRO programma 'De onmisbaren' werd ik voor de rubriek 'Idee' van het Onderwijsblad geïnterviewd. In dit artikel wordt de werking en het waarom van mijn werkvorm 'Blind Bekennen' uitgelegd. Er is ook een stappenplan dat je bij deze werkvorm kan toepassen. Zie de volgende link: https://www.mrcorncan.nl/lesbrieven/maatschappijleer-actualiteit-1

 

AOB Artikel Blind Bekennen Pdf
PDF – 224,8 KB 17 downloads

Volkskrant, januari 2025. Steun de geschiedenis, opdat wij het verleden niet vergeten

Op maandag 27 januari was het 80 jaar geleden dat kamp Auschwitz werd bevrijd. In het kader van de herdenkingen rondom de Holocaust schreef ik een stuk over de teloorgang van historische kennis bij jongeren en de opmars van antisemitisme in de samenleving. Goed geschiedenisonderwijs zou dit tegen kunnen gaan, maar helaas staat het vak onder druk. Ik pleit er daarom voor om het vak geschiedenis als een kernvak te classificeren. 

Volkskrant Januari 2025 Steun De Docent Geschiedenis Pdf
PDF – 55,8 KB 19 downloads

Cultureel Centrum Rode Hoed te Amsterdam. Panelgesprek omtrent NPO docu 'De onmisbaren'. 

Op 7 januari 2025 deed ik naar aanleiding van mijn deelname aan het VPRO programma 'De onmisbaren' deed ik mee aan een panelgesprek. Onder moderatie van Shula Tas spraken wethouder van Amsterdam Marjolein Moorman, docent Amin Asad, Kevin-Conor McKee (junior artistiek leider van Theater AanZ), directeur Stichting Wijschool Leon Meijss en ik over zowel de polarisatie in het klaslokaal als de positie van de docent in de samenleving. Er kwamen deze avond een paar mooie inzichten naar boven. Zo staat het beroep van de leraar meer onder druk. We moeten bijvoorbeeld het puin ruimen dat door deze huidige coalitie ontstaat, aangezien dit kabinet niet bepaald een voorbeeldrol op zich neemt. Bovendien moeten we niet blijven hopen op een veranderende houding van Den Haag, we zouden daarentegen zelf lokaal actie moeten ondernemen. De echte basis van verbinding ligt namelijk op je school, je sociale omgeving en de lokale politiek.

Foto Panelgesprek Jpeg
Afbeelding – 380,1 KB 23 downloads

NPO januari 2025. De Onmisbaren: Seizoen 1, afl.1- Docenten

Op 2 januari 2025 had ik mijn televisiedebuut op de NPO. 

Ik speel namelijk een rol (samen met Amin Asad, Leon Meijs, Joline Verloove en Theater AanZ) in de eerste aflevering van de televisieserie 'De onmisbaren' van Nadia Moussaid. In dit VPRO programma belicht zij verschillende beroepen die in de samenleving een vitale rol spelen, bijvoorbeeld leraren.


Voor deze aflevering zijn er lessen van mij gefilmd en hierbij stond het onderwijzen en bespreken van gevoelige onderwerpen met de jeugd centraal. Om polariserende onderwerpen (zoals het Nederlandse slavernijverleden of thema's rondom seksuele diversiteit) behapbaar en veilig te bespreken, maak ik gebruik van verschillende werkvormen. Zo deel ik bijvoorbeeld de klas op in groepen met hetzelfde standpunt en vervolgens moeten deze leerlingen met iemand van een ander standpunt in gesprek gaan. Hierbij staat het luisteren en begrijpen van elkaars standpunt centraal. Er komt dus geen oordeelsvorming. Ook kan je de werkvorm ‘blind bekennen’ (eigen bedachte naam, zie onderstaande link) zien. Bij deze werkvorm reageren leerlingen anoniem op gevoelige stellingen (ze liggen met hun hoofd op tafel, ogen dicht, en "stemmen" vervolgens met hun hand). Vervolgens tel ik het aantal het aantal handjes en ze krijgen daarna de optie om hun keuze toe te lichten. De uitwerking van de werkvorm kan je zien bij de les over seksuele diversiteit. Ook werden een aantal leerlingen van het Isendoorn College en ik over bovenstaande onderwerpen geïnterviewd.

Link van de aflevering: https://npo.nl/start/serie/de-onmisbaren/seizoen-1/de-onmisbaren/

Link van de werkvorm: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7280499708475670528/

 

Linksboven screenshot van de aflevering op TV. Daaronder een foto van mij en de filmploeg. Op 6 november 2024 werd alles gefilmd.

Stentor december 2024. Werken in het Onderwijs? Geweldig!

Naar aanleiding van de vele negatieve berichtgeving omtrent het onderwijs, besloot ik een artikel te schrijven om de positieve kanten te belichten. Er schijnen bijvoorbeeld duizenden mensen te zijn met een onderwijsbevoegdheid, maar deze helaas niet inzetten. Erg jammer en met dit stuk wilde ik hen en anderen laten zien dat het onderwijs juist geweldig is. Dit stuk is tevens gepubliceerd in de Gelderlander, Tubantia en het AD.

Werken In Het Onderwijs Geweldig Een Belangrijke Rol Goed Salaris En Veel Vrije Dagen Pdf
PDF – 92,5 KB 23 downloads

Volkskrant december 2024. Een minimumleeftijd voor sociale media.

Australië had in eind november een  een wereldprimeur, met een nieuwe wet die het gebruik van sociale media voor kinderen tot 16 jaar gaat verbieden. Deze maatregel moet eind volgend jaar in werking treden, al is de wijze waarop de wet zal worden gehandhaafd nog niet helemaal duidelijk. Toch juich ik als docent deze ontwikkeling toe en hierover schreef ik in de Volkskrant

Gijs Korenblik De Volkskrant Minimumleeftijd Voor Social Media Pdf
PDF – 1,3 MB 27 downloads

AOB Onderwijsblad november 2024. Vmbo-diploma verdient waardering

In dit opiniestuk pleit ik voor de herwaardering van het vmbo als onderwijsniveau. Helaas heeft dit schooladvies een negatieve connotatie en zorgt het zelfs voor een knauw in het zelfvertrouwen van veel leerlingen. In het stuk doe ik een oproep aan zowel de minister van Onderwijs (Eppo Bruins) als de staatssecretaris van Primair en Voortgezet Onderwijs (Mariëlle Paul) om iets aan deze negatieve ontwikkeling te doen. 

Een Herwaardering Voor Het Vmbo Diploma Pdf
PDF – 275,4 KB 31 downloads

NRC oktober 2024.. Ook vmbo-leerlingen hebben recht op goed geschiedenis onderwijs

Samen met mijn collega Hendri Schut (docent geschiedenis en Latijn) hebben wij een stuk geschreven over de gevaren van de implementatie van het Praktijkgericht programma (PGP) op de mavo. Het PGP is namelijk een bedreiging voor toekomst  en kwaliteit van het vak geschiedenis. 

Ook Vmbo Leerlingen Hebben Recht Op Geschiedenisonderwijs Pdf
PDF – 427,6 KB 27 downloads

Het Parool september 2024. Het kabinet kan zelf een cursus burgerschap gebruiken.

In dit opiniestuk betoog ik dat het kabinet Schoof-1 een slecht voorbeeld omtrent burgerschap voor onze jeugd is. Daarnaast bespreek ik de gevolgen van de polarisatie in de samenleving en wordt nog nogmaals duidelijk dat het onderwijs voor dit kabinet geen prioriteit heeft.

Het Kabinet Kan Zelf Wel Een Cursus Gebruiken Pdf
PDF – 1,1 MB 35 downloads

De Stentor augustus 2024. Het ambacht van goed lesgeven.

In dit opiniestuk betoog ik tegen de scheve verhoudingen die op scholen zijn ontstaan. Er is op dit moment een disbalans tussen theorie en praktijk, waarbij de theoretici teveel hun stempel op de onderwijspraktijk drukken. 

Dit stuk is tevens in september 2024 gepubliceerd in Didactief (online). Zie link: https://didactiefonline.nl/blog/vriend-en-vijand/wees-een-arjen-lubach

Stentor Artikel Over Het Meesterschap Van Een Docent Jpeg
Afbeelding – 452,4 KB 46 downloads

Het NRC augustus 2024. Een pleidooi voor een maximale klassengrootte.  

In dit opiniestuk betoog ik dat er een maximale klassengrootte moet komen voor zowel het primair- als voortgezet onderwijs. 

Nrc Krant 20240828 5668270 Geen Plofklas Meer Stel Een Maximale Klassengrootte In Pdf
PDF – 634,2 KB 54 downloads
Kleio 4. Kleio in de Klas, juni 2024. Creatieve tijdbalk
Afbeelding – 364,8 KB 44 downloads

In het recent verschenen themanummer (naar de brugklas toe) van de Kleio heb ik naar aanleiding van de rubriek 'Parelvissers, motiverende werkvormen voor de brugklas' een rubriek over de toepassing van een creatieve tijdbalk (variant op de didactische klassieker) mogen schrijven. In dit artikel stond centraal hoe je deze werkvorm kan vormgeven en op welke wijze het ervoor zorgt dat het vak geschiedenis voor leerlingen behapbaar wordt.

Didactief (online) 30 mei 2024.
Word – 149,7 KB 52 downloads

In dit opiniestuk betoog ik dat Mariëlle Paul (VVD) als minister van Primair en Voortgezet Onderwijs moet aanblijven. 

23 mei 2024. Bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Afbeelding – 115,3 KB 52 downloads

Op gesprek met Mariëlle Paul, minister van Primair en Voortgezet Onderwijs. Helaas net niet de foto van het ministerie gehaald.

NRC april 2024. Een stuk over de sanering van de bovenbouw van het havo/vwo.
PDF – 384,0 KB 38 downloads

In dit opiniestuk betoog ik dat het verminderen van studielasturen (slu) voor meer burgerschap in de bovenbouw van het havo/vwo een slecht idee is. 

Stentor februari 2024 over PISA resultaten. Tevens gepubliceerd in de Gelderlander.
PDF – 76,2 KB 76 downloads

Naar aanleiding van de daling van de leesvaardigheid onder jongeren  in Nederland (Pisa 2023), heb ik een opiniestuk geschreven. In dit stuk betoog dat dit niet alleen de oplossing vanuit het onderwijs moet komen. 

Telegraaf december 2023 over het examenprogramma van het vak geschiedenis op het vmbo.
PDF – 1,6 MB 62 downloads

In dit opiniestuk betoog dat het vmbo geschiedenisonderwijs te eurocentrisch is. 

Nazomer 2023. Bijdrage geleverd aan de publicatie van het Vreemde Verleden (Landelijk expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken).
Word – 362,9 KB 42 downloads

Ik heb een praktijkverhaal gedeeld in de publicatie van het handboek voor contextualiseren (het Vreemde Verleden). Hier de link naar de publicatie: https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/wp-content/uploads/VreemdeVerleden.pdf

Kleio 4 2023 juni. Kleio in de Klas over de periode van het Staatstoezicht in Suriname.
PDF – 132,1 KB 40 downloads

Voor Kleio 4 (2023) heb ik een Kleio in de Klas gemaakt. Dit artikel is ter ondersteuning van de lesbrief. De lesbrief valt te vinden op mijn website. 

Gelderlander 17 maart 2023 over het de sluiting van het Merletcollege Mill. Diverse regionale kranten gepubliceerd.
Afbeelding – 189,1 KB 42 downloads

Het Merletcollege Mill zal sluiten en dit vind ik een kwalijke ontwikkeling. Hierover schreef ik opiniestuk. 

AOB Onderwijsblad 2023 begin maart over een landelijk telefoonverbod.
PDF – 129,9 KB 49 downloads

Naar aanleiding van het bericht dat voormalig minister van Primair en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma (VVD) wilde onderzoeken of een telefoonverbod op middelbare scholen een goede zet zou zijn, heb ik een opiniestuk geschreven. Hierin betoog dat dit zeker een goed idee.

Telegraaf februari 2023 over de rol van het vak geschiedenis op het vmbo. Ook gepubliceerd in verscheidene regionale bladen.
PDF – 1,5 MB 42 downloads

Naar aanleiding van de oproep van commissie Bussemaker (februari 2023) om meer aandacht te besteden aan de koloniale relatie tussen Nederland en Indonesië, heb ik een opiniestuk geschreven. In stuk betoog dat het een goed is, maar dat het vak geschiedenis een grotere rol moet krijgen in het nationale curriculum. 

December 2022 Lesbrief op Docentenbijscholing nav het WK in Qatar.
Word – 309,8 KB 37 downloads

Naar aanleiding van mijn lesbrief over het WK voetbal in Qatar mocht ik een bijdrage schrijven voor het platform Docentenbijscholing. Hier de link naar de bijdrage: https://www.docentenbijscholing.nl/wk-kijken/

 

KLEIO 4 2022 juni Historisch achtergrondartikel en Kleio in de Klas over over Indiase contractarbeiders in Suriname.
PDF – 1,2 MB 42 downloads

Voor Kleio 4 heb ik een historisch achtergrondartikel geschreven over de werving van Indiase contractarbeiders voor de kolonie Suriname. Daarnaast is er bij dit artikel een lesbrief gemaakt, deze te vinden op mijn website. 

Kleio 2 2022 april. Kleio in de klas over de toepassing van stand-up history in het geschiedenisonderwijs.
PDF – 206,3 KB 46 downloads

Voor Kleio 2 heb ik een Kleio in de Klas geschreven. In dit artikel beschrijf ik mijn zelfbedachte werkvorm 'stand-up history'. Daarnaast is er bij dit artikel een lesbrief aan toegevoegd. Deze valt te vinden op mijn website. 

AOB Onderwijsblad 2021 Corona Als Katalysator,
PDF – 353,8 KB 52 downloads

Door de gevolgen van COVID-19 ging het hele onderwijs in Nederland op de schop. Alhoewel dit vele negatieve gevolgen had, waren er ook onverwachte positieve effecten voor het onderwijs (die tot op het heden nog van toepassing zijn). Corona was een katalysator voor vernieuwing en hierover schreef ik een opiniestuk.